Direktlänk till inlägg 31 maj 2013

Skäms

Av Magnus Tornberg - 31 maj 2013 02:24

Träningsvärk!! Igår spelade jag min första fotbollsmatch i år...
Det var riktigt kul och det resulterade i vinst :) Jag spelar på backposition så några blåmärken och blödande knän är väntat :)

Idag tränade jag och chelsy trixet skäms...alltså att hon ska lägga tassen över sin nos.
Det gick lite sådär, detta är väl det mest avancerade tricket hittills. Men det är jätte bra för oss att gå över på lite svårare saker, vi får verkligen jobba med våran kommunikation. Vi provade lite kedjekommandon också idag, t.ex sitt, ligg, tass, snurra och sen belöning...
Det gick faktiskt bra något varv, sen stod hon och skällde, snurrade och allt möjligt oavsett vad jag sa :) Noll koncentration bara belöning i sikte :) Det hon kan nu iaf är sitt, ligg, tass, highfive, snurra, rulla och skall :)

Jag är väldigt sugen att börja sök med henne, men jag måste nog vänta in åldern lite först...

Söket efter den försvunna valpen lisa är avbrytet från mitt håll iaf...
Området är genomsökt om och om igen, dag och natt både av hundar och människor så tyvärr :(

Men jag har aldrig träffat människor som lagt ner sån tid på att hjälpa en annan varelse...hundmänniskor!
Ja det är härligt att se folk lägga sitt eget åt sidan för att hjälpa en annan, det behövs i denna egodrabbade värld!

Sen fortsätter den som det känns eviga kampen mot känslor och tankar hos mig...
En man sa en gång till mig att livet är så svårt som vi gör det...jag är nog expert på att göra lite krångligt isf :/
Jag har nu bestämt mig för att göra en utredning för ADHD/ADD så kanske någon förklaring på allt kan komma fram i ljuset...

Nä nu sova på allt...

 
 
Ingen bild

Borzita-57

31 maj 2013 19:42

Hej!

Vad kul att du tränar så mycket trix med Chelsy. Gillar själv att göra det, för det gör att man får en jättefin kontakt med sin hund.

Litet tips när du tränar in "skäms": Blås försiktigt på nosen, invänta att tjejen för upp tassen på nosen, beröm och belöna (klicka och belöna).

När jag lär in en kedjekommandon säger jag ex.vis "sitt". Sedan väntar jag tio sekunder innan jag ger nästa kommando "kvar" och väntar igen, tio sekunder innan jag ger frikommando.
Har kommit fram till att de behöver några sekunder på sig, mellan varje kommando.
Kanske något att testa?

Vad tråkigt att Lisa inte hittades. Det händer så mycket otäckt med hundar numera, här stals en liten hund för några månader sedan, mitt framför ögonen på ägaren. Det är fruktansvärt.

Jag hade för ett antal år sedan en Rysk vinthundstik som rymde. Jag letade som en galning och var helt förtvivlad.
Hon fanns ingenstans. Gick ut i radio och efterlyste henne hos polisen.
Efter ett par dagar ringde polisen och sa att hon befann sig bland hästar i ett stall utanför stan.
En tjej som jobbar med hästar, hade plockat in henne i bilen, ringt polisen och sagt att hon hittat en hund och beskrivit henne.
Men de hade "tappat uppgifterna" för att sedan hitta dem.

Snacka om att jag blev glad för att hon levde, trodde att hon blivit påkörd och ingen rapporterat det.
Samtidigt besviken, för att polisen var så nonchalant, bortsprungna hundar prioriterades inte då. Det är nog bättre nu.

Bra beslut du tagit där. För att få förklaring på dina känslostormar. Det känns alltid bättre när man vet varför saker och ting är som de är.

Ha en bra kväll.

Magnus Tornberg

1 juni 2013 09:31

Tack för alla tips...Jag satt ett liten tejpbit på nosen när jag tränade nu som hon tog bort med tassen, men problemet blir att sätta dit den :) Det vill ju gärna bitas i allt, men jag ska prova att blåsa...
Bra oxå att vänta lite mellan kommandon så att hon hinner tänka lite :)

Men usch jag vågar inte ens tänka på hur det skulle kännas att bli av med en hund sådär :(
Jag hoppas att polisen tar sånt på allvar för det gäller ju liv och död!

Trevlig helg!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Tornberg - 28 maj 2013 20:56

Snart ska vi ner och leta efter lilla valpen lisa som springit bort. Jag vill inte ens tänka på hur det skulle kännas om min lilla chelsy skulle sitta någonstans livrädd där ute! Tanken på detta när jag tittar på henne liggandes här bredvid mig gö...

Av Magnus Tornberg - 27 maj 2013 23:16

Nu är jag tillbaka, åtminstonde för ikväll... Jag har ju massor av demoner i mitt huvud som jag skrivit om i tidigare blogginlägg. Den här gången satt jag fast i mina egna tankar några dagar. Det är så jobbigt att leva med detta och jag är väldig...

Av Magnus Tornberg - 21 maj 2013 23:42

En ny härlig dag! Det blev en härlig golfrunda idag på morgonen. Chelsy fick gå idag, halva rundan iallafall. Det blev många bra slag och mycket skratt :) Sen lite svordomar också så klart ;) Jag och chelsy fick sedan en riktigt bra fortsättnin...

Av Magnus Tornberg - 20 maj 2013 23:03

En dag efter här så känns det bra med vm guld!! :) En bra finalmatch men tro det eller ej, en 3 åring fångade min uppmärksamhet under matchens gång. Jag fick träffa världens härligaste barn :) efter en återträff med en gammal bekant :) Mycket trevli...

Av Magnus Tornberg - 18 maj 2013 23:50

Vilken dag! Denna dag slutade som den började...Bra! Först en fin morgon med mycket lek med chelsy, och en bra kontakt mellan oss igen efter två dagars "ignorerande" från hennes sida och även ett sämre visat intresse från min sida tyvärr. Vi t...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2013
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards