Direktlänk till inlägg 18 maj 2013

Aldrig önska min värsta fiende....

Av Magnus Tornberg - 18 maj 2013 00:23

Vad sköönt...fodret jag fick till chelsy verkar görs susen :)
Hon börjar redan bli bättre i magen, och hon började äta den nya maten igår....

Det har varit en ganska händelselös dag för mig och chelsy, så jag skriver lite om mig själv och mina egna tankar idag...

Jag hade en vän på besök idag..han lever med en sjukdom som kallas för beroende. Jag lever med samma diagnos..även lite andra bokstäver som ADD (självdiagnos)
Vi pratade om livet utan droger och livet med droger. Livet med droger finns inte längre för mig, för något sådant skulle jag aldrig utsätta den som givit mig livet åter...chelsy eller mig själv. Men att leva med en hjärna som är besatt är inte alltid så logiskt. När man mår dåligt så söker hjärnan något att tysta känslorna med, när man mår som bäst söker hjärnan något att höja mående ännu mer med.

Det blir väldigt sällan något lugn i kroppen/huvudet. Hela tiden en tankebana som går i cirklar. En ständig jakt på något som höjer mående. T.ex shopping, spel, mat, sex, alkohol eller andra droger mm

En del i det hela är att man aldrig lär sig, som ett exempel där barnet la sin hand på en varm spis och brände sig. Dagen efter så la barnet handen på plattan igen i tron av att det inte skulle göra lika ont...och sedan dag efter dag, om och om igen så brände han sig...
Visste han inte att det skulle brännas? Jo såklart, han var ju inte dum....men varför var han tvungen att prova igen då? Jo för varje ny dag så lyckades hans hjärna övertala honom på nya väldigt övertygande och kreativa sätt att det inte skulle göra ont. Och efter en stunds övertalning så är gårdagen snabbt glömd...Hur slåss man mot sig själv? Sina egna tankar? sin egen hjärna?...Vissa tar hjälp av läkemedel, vissa tar hjälp av högre makter...Men det finns oxå vägar ut som t.ex att hitta saker i livet som har ett högre syfte än drogerna...En ny drivkraft...Ja lite flummit detta hehe

Det jag är helt säker på är att ett drogberoende skulle jag aldrig önska min värsta fiende...Aldrig!
Och alla som sitter fast i det, kom ihåg, en tanke behöver inte vara sann, allt skit som rör sig i tankarna, försök att se verkligheten, lyssna på dina nära och kära...


 
 
sara

sara

18 maj 2013 11:26

en del av av att vara drogberoende, är det att alltid liksom söka efter nya kikar, det där härliga ruset där man mår jätte bra?

Jag har inte varit beroende av droger men i och med min ADHD så finns det viss likhet. Jag har istället ätstörningar.

Hoppas det blir bra med chelsys mage!

http://sanellie.bloggplatsen.se

Magnus Tornberg

18 maj 2013 12:22

Ja precis...ADAD och ett drogberoende är ganska lika.
Det var nån som sa att -Förr började barn att missbruka, nu får dom ADHA medicin :)
Alla vill ju må bra, men med dessa sjukdomar så mår man inte bra utan hjälp!
Nackedelen med droger är ju att det bara är en falsk tro att man mår bra, samma som alla andra beroenden....Snabba kortsiktiga lösningar.

 
susanne.erikzen@ludnatassar.com

susanne.erikzen@ludnatassar.com

22 maj 2013 22:45

Så bra skrivet Magnus! Beroenden är fruktansvärda :( Du är en stark människa och kan nog vara en förebild för många!
Vad bra att stumpans mage börjar ge med sig och bli bättre!

http://w

Magnus Tornberg

23 maj 2013 08:41

Tack så mycket Sussane! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Magnus Tornberg - 31 maj 2013 02:24

Träningsvärk!! Igår spelade jag min första fotbollsmatch i år... Det var riktigt kul och det resulterade i vinst :) Jag spelar på backposition så några blåmärken och blödande knän är väntat :) Idag tränade jag och chelsy trixet skäms...alltså att...

Av Magnus Tornberg - 28 maj 2013 20:56

Snart ska vi ner och leta efter lilla valpen lisa som springit bort. Jag vill inte ens tänka på hur det skulle kännas om min lilla chelsy skulle sitta någonstans livrädd där ute! Tanken på detta när jag tittar på henne liggandes här bredvid mig gö...

Av Magnus Tornberg - 27 maj 2013 23:16

Nu är jag tillbaka, åtminstonde för ikväll... Jag har ju massor av demoner i mitt huvud som jag skrivit om i tidigare blogginlägg. Den här gången satt jag fast i mina egna tankar några dagar. Det är så jobbigt att leva med detta och jag är väldig...

Av Magnus Tornberg - 21 maj 2013 23:42

En ny härlig dag! Det blev en härlig golfrunda idag på morgonen. Chelsy fick gå idag, halva rundan iallafall. Det blev många bra slag och mycket skratt :) Sen lite svordomar också så klart ;) Jag och chelsy fick sedan en riktigt bra fortsättnin...

Av Magnus Tornberg - 20 maj 2013 23:03

En dag efter här så känns det bra med vm guld!! :) En bra finalmatch men tro det eller ej, en 3 åring fångade min uppmärksamhet under matchens gång. Jag fick träffa världens härligaste barn :) efter en återträff med en gammal bekant :) Mycket trevli...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2013
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards