Alla inlägg under april 2013

Av Magnus Tornberg - 30 april 2013 00:24

Natten började med en miss av mig, när kl03 larmet gick så var jag lite trött tydligen så det blev en olycka på golvet. Helt o hållet min miss igen :)
Vi vaknade kl 06,30 då det blev en prommis, som blev avbryten av att min far kom på morgonkaffe. Trevligt med besök tyckte både jag o chels. Förmiddagen fylldes med massor av lek och en tur in till stoora stan :) Vi gjorde ett snabb stopp på brynäs där chels för första gången sen hon kom till mig fick gå i en annan miljö än hemma. Det gick jätte bra :) inga problem o gå runt o utforska plus lite kiss :)
Sen åkte vi till zoo på söder och handlade en klicker och lite annat. Det var inte alls nå kul o gå i stan och det var inget tvång heller. Jag bar in chels när jag kom på att plånboken låg i bilen. Ut igen till bilen då jag lämnade chels medans jag sprang in. När jag kom ut igen låg hon där lugn och oberörd av att hon var själv en liten stund :) senare åkte vi till Henke och fikade lite där chels somnade på soffan. Trött som vanligt :) efter det ut till å-byggeby och hälsade på mor o far. Sen hem med ett stopp på rusta och ica. Chels stannade i bilen båda gångerna. Jag smygkikade in i bilen när jag kom ut och hon låg lugnt o tuggade på sin råtta som hon fått av min mor o far.
Här på kvällen blev det premiärgrillning för mig o Henke, mycket gott! Chels var helt slut o somnade på soffan.
Just det höll på o glömma det viktigaste. Jag klickade in chelsy idag. Först fick jag inte nån riktig respons på klick ljudet, ut på youtube fort lite panik sådär. Testade igen en gång till, det gick lite bättre. Övade lite till här ganska sent alltså tredje gången och då :) Hon förstod direkt att belöning kom efter klick. Härligt! Jag måste försöka slappna av lite mer märker jag. Kanske lite dåligt tålamod blandat med rädsla att misslyckas. Tur att chels är här nu å hjälper mig växa i mig själv och i vår relation. Lägg dags nu Imorn ska vi börja vår resa med kommandot sitt...spännande!
Tack chels igen för en fin och rolig dag!

Av Magnus Tornberg - 28 april 2013 21:30

Dag 2 för lilla chels nu. Natten till idag var lite orolig från husses sida. Chelsy är min första hund så självförtroendet var väl inte på topp.
Jag vill ju så gärna att chels ska ha det så bra som möjligt hela tiden. Men hon hjälpte mig inatt o sa till när jon ville ut. En olycka blev et pga att jag satt ner henne medans jag skulle klä på mig. Misstag från mig :) kiss på golvet.
Men ja lär ju mig oxå precis som chels! Morgonen blev mysig med lite frukost film och mys. Sen kom Mamma Pappa Syster Bror brorson brorsdotter :) Plus ett par andra. Lite väl många redan andra dagen för chels, men hon tog det bra och vi var mest inne hon och jag. Mot eftermiddagen provade vi och träna lite kontakt, då gjorde vi en övning där jag höll en stängd hand med godis framför chels. Hon försökte ju såklart få ut godisen men det gick ju inte. Efter ett tag så tröttnade hon och tittade in i mina ögon KONTAKT! Och belöning, godisen kom fram...aha och efter några omövningar så visade hon direkt att hon förstod vart jag ville komma :) Så från början då hon försökte ta godisen i 20-30sek så tog det 3-5sek innan hon tittade upp Succè :D
Gjorde övningen här på kvällen med leksaker oxå, samma goda resultat :) Smart min lilla chels
Nu på kvällspromenaden gjorde vi en rekordpromenad, gick tillochmed förbi grannen femtioelva skällande hundar utan koppel bredvid mig. Efter ca50m tyckte vi det räckte för idag "små steg" På med kopplet o gick tillbaka utan problem!!
Väntade lite på nr2 :) sen in och pladask mellan mina ben i soffan där hon ligger nu och kommer åh spendera natten...
Tack chelsy för en underbar dag, du ger mig så oerhört mycket. Med dig känns det som jag inte behöver nå mer i livet :)

Av Magnus Tornberg - 27 april 2013 22:17

Idag åkte jag ca60mil söderut och hämtade Lilla chelsy. Jag hade ju sett henne på bild, men det var en helt annan sak o se hon nu!
Uppfödaren pratade en hel del med mig, men ska jag vara ärlig så var jag så förtrollad i chelsy så jag minns inte många ord...
Jag kommer dit med en konstig nervös känsla i magen. Jag kliver ur bilen på en bondgård och möts snabbt upp av två små hundar.
Längre in ser jag tre stora hundar i hundgård. Jag känner genast igen en stor ståtlig tik som jag sett på bild, chelsys storasyster ,vi har kommit rätt :)
Inne i ladan är en hel hög med underbara valpar. Chelsy plockas fram, jag kände mig lite osäker, jag ville ju inte bara ta henne.
Det bästa va ju såklart att hon kommer till mig för att hon själv vill.
"Chels" springer ut på gården med full fart och leker med allt :)
Det kommer en stor vit tik "schäfer" fram och känns på nått sätt stabil o lugn, det var chels mamma....så fin :)
Direkt efter kommer ju min lilla lurviga chels och hoppar upp på mitt ena knä och trycker sin nos mot mitt ansikte...öhh snacka om smälta :)
Hon var jätte duktig påvägen hem trots en lång o "tråkig" bilresa hem. Hon sov hela vägen förutom några kiss stopp på henne egen begäran :D STOLT husse!!
Värmen från henne kropp mot mina fötter på vägen hem, jag vet inte riktigt men jag fick en känsla i kroppen som inte funnits där förr.
Nått nytt hände i mig :) Helt underbart....
Lite lös i magen hemma, och protester mot koppel och halsband men mest myyys
Måste lägga upp en bild som jag tar NU Bild nr två :)
Trött tjej efter en händelserikt dag...sen tror jag jag mamma finns med i tankarna :(
Återkommer med mer
Tack chels för en helt underbar dag...

Ps: tårarna kom inte, kanske inombords då :)

Av Magnus Tornberg - 26 april 2013 20:22

Nyss pratade jag med uppfödaren till den underbara kull valpar, som jag ska få ta del av :)
Det var veterinärsbesiktning idag, och jag har känt mig lite nervös över svaret om valparnas hälsa. Men allt hade gått jätte bra :) sköönt
Just nu är det några timmar kvar tills jag åker. Jag känner mig som ett litet barn i magen hehe
Jag har ju längtat efter hund i hela mitt liv känns det som, och nu känns det som en heelt perfekt tidpunkt i livet.
Får se om jg kan hålla tillbaka tårarna när jag får se henne första gången :) Känslig kille här ;)
Kommer ett nytt inlägg imorgon med bild o film :) Ska bli intresseant o se hur känslorna betér sig imorgon när hon är här :)

Av Magnus Tornberg - 26 april 2013 00:43

Nu är det allra första gången jag skriver i en blogg.
Det känns väl lite sådär om jag ska vara ärlig. Anledningen till detta är min lilla schäfer tik Chelsy som kommer till mig om 2dagar.
Chelsy blir min första hund efter många års övervägande.
Hund har alltid vill jag säga vart mitt "största?" Intresse. Jag har pluggat på egen del genom att titta och lyssna på videos och läsa andras träningssätt och uppfostran.
Här kommer jag lägga upp bilder och visa dom förhoppningsvis stora framsteg jag och Chelsy gör tillsammans :)
Tanken med denna blogg är att jag ska kunna gå tillbaka o läsa själv senare. Men om någon annan vill läsa så är det bara kul, tror jag :/ :)

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<<
April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards